A magyar vállalkozások többségénél kifejezetten gyakori, hogy honlapjukat kizárólag .hu domain névre építik fel. Azon túl, hogy ez nem nagy probléma, mindenképpen érdemes figyelembe venni mellé egy .com domain regisztrációt is.
Egy ilyen domain név ugyanis nagyon sok szempontból előnyös lehet még egy magyar vállalkozás számára is, hiszen egyfajta stratégiai eszköznek tekinthető, egy státusszimbólumnak, ami a hosszútávú építkezés alapja. Lássuk, hogy miért!
Biztosítja a globális jelenlétet
A .com domain regisztráció elsődlegesen azért lehet fontos egy magyar vállalkozás számára – természetesen a magyar mellett –, mert ez akár azonnal, akár a későbbiekben, de biztosítja azt, hogy vállalkozásunk globális jelenléte megkérdőjelezhetetlen legyen.
Sokan esnek abba a hibába, hogy csak .hu domain regisztrációra gondolnak, itthon sikerre viszik vállalkozásukat, felépítenek egy komplett brandet, majd amikor elérkezik a globális piac meghódítása, már a .com domainnél elakadnak, mert foglalt vagy nem lehet regisztrálni
Ez nyilván nem jelenti azt, hogy .hu domain névvel nem tudjuk megvetni a lábunkat a globális piacon, de mind SEO szempontból, mind a megbízhatóság és a szakmaiság tekintetében komoly akadályokba ütközhetünk, ezért érdemes mielőbb gondolni erre.
A .com domain bizalmat ébreszt
A magyar piacon a .hu domain az alapvető bizalom jelképe, de gyakran még tovább fokozható ez abban az esetben, ha tartozik a vállalkozáshoz egy .com domain is.
A fogyasztók többsége ugyanis hajlamos komolyabban venni, megbízhatóbbnak tekinteni egy vállalkozást abban az esetben, ha honlapja vagy webshopja ilyen háttérrel rendelkezik.
Ez különösen fontos a globális piacon, de nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy még akkor is fontos lehet, ha kizárólag a magyar piacra koncentrálnánk vele.
Külföldön a bizalom jelképe lehet különösen olyan vásárlóknál, akiknek nem volt még dolguk például magyar ügyfelekkel, egy nemzetközi szabványoknak megfelelő domain pedig ilyenkor a bizalomépítés egyik alapja lehet.
A keresőoptimalizálás miatt is fontos
Köztudott, hogy a domain neve és kiterjesztése rendkívül fontos szerepet játszik a keresőoptimalizálásban. Amennyiben vállalkozásunkkal a magyar piacra koncentrálunk, nyilvánvaló, hogy a .hu kiterjesztéssel kell dolgoznunk, de globálisan ez már nem minden esetben elég.
Önmagában a .com kiterjesztés nem SEO érték – legalábbis ezt soha, senki nem ismerte el –, viszont közvetetten az, hiszen a felhasználók hajlamosabbak nagyobb bizalmat szavazni azoknak az oldalaknak, amelyek ilyen domain névvel rendelkeznek, hiszen a .hu kiterjesztés például egy amerikai ügyfélnek elrettentő lehet.
Ha nemzetközileg is versenyezni szeretnénk, a .com domain elengedhetetlen, de nem árt vigyázni, mert fordítva ugyanúgy elsülhet a dolog, ha egy .com domainnel akarunk versenyezni a magyar piacon is úgy, hogy már van a birtokunkban egy .hu kiterjesztésű.
Elősegíti a sokoldalúságot
A .com alapú domain nevek óriási segítséget jelenthetnek abban, hogy vegy vállalkozás növelje sokoldalúságát, hiszen nincs szabály arra, hogy kizárólag egy adott piacon vagy iparágon belül lehet alkalmazni ezt a kiterjesztést.
Függetlenül tehát attól, hogy milyen szegmensben dolgozunk és működünk, egy .com kiterjesztéssel akár új piacokon, új termékekkel és szolgáltatásokkal is megjelenhetünk, hiszen ebben a domain nevünk nem jelent akadályozó tényezőt.
Segít a márkaépítésben
Egy .com domain mindig óriási segítséget jelenthet a márkaépítésben. Mivel egy márkanév kapcsán a .hu domain sokszor nem elég, ha a globális piacon, vagy legalább a környező országokban terjeszkedni akarunk, ezért egy ilyen alternatívával hozzájárulhatunk az építkezéshez.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a nemzetközi szegmenst mindig könnyebb meghódítani, ha ehhez nem egy kétnyelvű .hu domainre épülő oldalt, hanem egy teljesen új, angol weblapot indítunk, méghozzá .com kiterjesztéssel.
Megvédi a márkát
Nemcsak a márkaépítésben tud segítséget nyújtani, hanem a brand megvédésében is. Amennyiben ugyanis valaki el szeretné lopni a mi ötletünket, vagy más módon felhasználni azt, egy .hu domainre épülő oldal a legtöbbször nem jelent visszatartó erőt.
Ezzel szemben egy .com domain már sokkal több lehetőséget nyújt a márka megvédése érdekében, sőt a domain név eltulajdonítása miatt sem kell aggodalmaskodnunk.
Lehetőséget ad a későbbi terjeszkedésre
Néhány kivételtől eltekintve a legtöbb magyar vállalkozó úgy kezdi tevékenységét, hogy nem gondol a külföldi terjeszkedésre, holott nem árt, ha jó előre kigondoljuk ezeket a lépéseket és megalapozunk neki még akkor is, ha erre soha nem kerül sor.
Azért nagyon fontos mindez, mert amennyiben egy brandet már az elején levédünk .com domainnel, akkor a külföldi terjeszkedéskor nem kell attól félnünk, hogy valakik megelőznek, hiszen ilyenkor az olcsó domain vásárlás helyett drágább kiváltásra lesz szükség, ami a normál ár többszörösére rúghat. Arról nem is beszélve, hogy ilyenkor óriási versenyelőnyt szerezhetünk magunknak a jövőre nézve!
2025-06-10