6 dolog, amit tudni kell domain név regisztrálása előtt

A legjobb domain név kiválasztása vállalkozása számára kritikus, de gyakran kihívást jelentő döntés. Ha jól választja meg, sok látogatót vonzhat a weboldalára, és javíthatja online jelenlétét. Mielőtt azonban végleges döntést hozna, számos dolgot figyelembe kell vennie, és ebben a bejegyzésben megnézzük, melyek ezek és elmagyarázzuk, miért fontosak.

Az alapok megteremtése

Mielőtt ötletekkel állna elő a domain névvel kapcsolatban, először is át kell gondolni, hogy a látogatók hogyan fogják használni. Ha valaki az Ön weboldalát keresi, emlékeznie kell, hogy mi a neve, majd be kell írnia a keresősávba. A jó név tehát az, amelyik könnyen megjegyezhető és könnyen betűzhető. Ha rövid és egyszerű, és mellőzi a túlságosan furcsa írásmódokat, az jó kiindulópontot jelent.

Kulcsszavas nevek VS márkanevek

Sok vita folyik arról, hogy a domain névnek kulcsszavakat, pl. spécitisztitószer.hu, vagy márkaneveket, pl. azéncégem.hu, kell-e tartalmaznia. A valóságban nincs helyes vagy helytelen választás, azonban a választásnak az Ön által választott piac és az Ön vállalkozásának hosszú távú céljai alapján kell eldöntenie, hogy melyikre esik.

Egy márkanév egyedi és ha vállalkozása már megalapozott, olyan státusszal rendelkezhet, amely az Ön hírneve miatt vonzza az ügyfeleket. Ha olyan piacon van, ahol a márka fontos, akkor ez a lehetőség lehet a legjobb az Ön számára.

A kulcsszó alapú domainek segítenek az embereknek társítani Önt az Ön által értékesített termékekkel vagy szolgáltatásokkal és/vagy azzal a helyszínnel, ahol vállalkozása működik. A Cambridgecleaners.com hasznos lenne bárkinek Cambridge-ben, aki takarítót keres, mert a név mindent elmond. Lehetséges probléma lehet azonban, ha a jövőben cége diverzifikálódik vagy specializálódik és a domainnévben szereplő kulcsszavak nem pontosan jelzik, hogy mivel foglalkozik.

Az ideális domain név már foglalt

Ez egy gyakori probléma és nem egyszerűen azért, mert vannak más szervezetek ugyanezzel a névvel. Egyes cégek több ezer használaton kívüli domainnevet regisztráltatnak csak azért, hogy nyereséggel eladhassák őket, amikor valaki másnak is kell.

Ha úgy találja, hogy a domainnév már foglalt, az első lépés az, hogy meglátogatja az oldalt, és megnézi, hogy a weboldal él-e és használják-e. Ha igen, és a webhely sikeresnek tűnik, akkor kicsi az esélye annak, hogy meg tudja vásárolni, és lehet, hogy alternatív domainnevet kell keresnie. Ha nincs élő webhely, akkor sokkal nagyobb az esélye annak, hogy megvásárolható. Ellenőrizze a Whois-adatbázist, hogy megtudja a webhely tulajdonosát, így ajánlatot tehet. Nincs azonban garancia arra, hogy a tulajdonos eladja és azt kérhet, amennyit akar.

Az ideális domain név megtalálása a közösségi médián keresztül

Bár az ideális domain név lehet, hogy ingyenes, azt is érdemes megnézni, hogy valaki más is használja-e az adott nevet a közösségi médiában. Ha egy JátékNeked nevű márkát szeretnél létrehozni, és regisztrálod a JátékNeked.hu weboldalt, azt gondolva, hogy készen állsz, akkor zavaró lehet, ha rögtön utána kiderül, hogy van egy hatalmas sikerű JátékNeked YouTube-csatorna 10 millió feliratkozóval. Valószínű, hogy mindenki, aki meglátogatja a weboldaladat, a YouTubert keresi, nem pedig téged. Ugyanez a helyzet az influencerekkel a Facebookon, az Instagramon és a Twitteren.

A megfelelő domain kiterjesztés kiválasztása

A domain nevek két részből állnak, a pont előtti részből és az azt követő részből. Míg az első rész fontos a márkaépítésedhez és ahhoz, hogy az emberek megtaláljanak téged, a második rész számos fontos szerepet játszik, és nem szabad figyelmen kívül hagyni.

A név második részét felső szintű domainnek (Top Level Domain, TLD) nevezik és ez a weboldal kategorizálására szolgál, hogy a felhasználók és a keresőmotorok jobban megértsék, mi a célja. Mindannyian tudjuk például, hogy a .gov.hu és a .gov a kormányzati webhelyek, a .hu magyar kötődésű vállalatok és magánszemélyek, a .org pedig a nonprofit szervezetek számára készült.

Nem is olyan régen a megfelelő TLD kiválasztása még viszonylag egyszerű volt, mivel nem sok közül lehetett választani. Ma már azonban sokkal több van, és folyamatosan újabbakkal bővül a választék. A jó hír az, hogy ezek közül sok kulcsszó alapú, ami azt jelenti, hogy a domainnév első részében kevesebb kulcsszót kell használni. Néhány példa az új TLD-kre: .shop, .restaurant és .photos.

Több végződés regisztrálása

Gyakori gyakorlat, hogy a cégek hírnevük védelme érdekében több TDL-t is regisztráltatnak a márkanevükhöz kapcsolódóan.

Ha Ön egy sikeres e-kereskedelmi áruházat üzemeltet abcdivat.hu néven, és csak ezt az egy domaint regisztráltatja, nem tartana sokáig, amíg mások regisztrálnának egy abcdivat.com vagy abcdivat.eu weboldalt és úgy tennének, mintha az Ön cége lennének. Eladhatják az Ön termékeinek hamisított változatait a gyanútlan vásárlóknak, vagy egyszerűen csak meglophatják őket. Mindez pusztító hatással lehet az Ön hírnevére. Ezért vált annyira elterjedté a több TLD regisztrálása.

Ezt talán érdemes megfontolni. Mivel azonban ma már olyan sok TLD áll rendelkezésre, hogy évente több ezer euróba kerülne mindet bejegyeztetni. Ehelyett érdemes inkább azokat regisztráltatni, amelyeket a leghasznosabbnak tart. Ha például van .hu ccTLD-je, érdemes megfontolni a .com és .eu változatok egyidejű regisztrálását.


Amint láthatja, elég sok mindent figyelembe kell vennie, mielőtt kiválasztja a domainnevet vállalkozása számára. Szüksége van egy megjegyezhető és könnyen betűzhető névre, mérlegelnie kell a kulcsszavak vagy márkanevek használatát, meg kell vizsgálnia, hogy van-e már regisztrálva vagy használják-e a közösségi médiában, ki kell választania a legmegfelelőbb TLD-t, és meg kell fontolnia, hogy több TLD-t is regisztráltasson. Ha domain nevet keres weboldalához, a Domain oldalunkon kereshet és regisztrálhat.