5+1 fontos dolog, amit domain név regisztráció előtt tudni kell 2024-ben

Egy vállalkozás életében különösen kritikus pont a megfelelő domain név kiválasztása. Sok esetben tovább tart megtalálni az ideális címet, mint összeállítani a kapcsolódó weboldal szerkezetét, ami nem véletlen!

A jó domain név ugyanis óriási löketet adhat nemcsak a kezdő-, hanem a már haladó vállalkozások számára is, azonban a rossz döntés legalább ilyen negatív hatással járhat. A megfelelő domain tehát túlzás nélkül az online jelenlét alapja!

Amennyiben saját weboldalt szeretnénk és gondjaink lennének a megfelelő cím kiválasztásával, az alábbiakban összefoglaltuk a legfontosabb dolgokat, melyeket domain név regisztráció előtt 2023-ban tudni kell.

1. Legyen könnyen megjegyezhető, leírható és a tevékenységünkhöz köthető

Az első kritérium, aminek meg kell felelnie egy jó domain névnek, az nem más, mint a megjegyezhetőség. Mindig gondolkodjunk a választás előtt úgy, mint egy leendő ügyfél, aki nem ismer minket, csak azt tudja, hogy milyen szolgáltatást vagy terméket szeretne vásárolni.

Legyen tehát a leendő domain név egyszerű, lehetőleg egyszavas. Ne tartalmazzon speciális karaktereket – nem szerencsések a számok és az ékezetek sem –, miközben törekedjünk a megjegyezhetőségre és a leírhatóságra úgy, hogy közben ne legyen félreérthető vagy félreolvasható.

Lényeges továbbá, hogy a domain név kötődjön a tevékenységünkhöz, azonban itt megjegyeznénk, hogy ez nem minden esetben tartható. Különösen márkanevek esetén okoz gondot mindez, de az sem szerencsés, ha direkt módon beleteszünk egy kulcsszót honlapunk címébe. Kivéve abban az esetben, ha az nem erőltetett!

2. A márkanevek és a kulcsszavak problémája

A domain nevek kiválasztásakor a kulcsszó és a márkanév problematikája gyakran előkerül. Sajnos nehéz ebben a témában határozottan jó vagy rossz dolgot kiemelni, hiszen sok esetben a helyzet, az adott vállalkozás dönt arról, hogy mi lesz a megfelelő.

Példának okáért a márkanév akkor a legjobb választás, ha vállalkozásunk már egy bejáratott, saját nevet képvisel, azt jól ismerik, vagy a jövőben online és offline marketinges módszerekkel, illetve célzott keresőoptimalizálással a brand ismertsége növekedni fog.

A kulcsszavas domain nevek is jók lehetnek olyan esetekben, ha a kérdéses kifejezés tökéletesen leírja a vállalkozásunk által forgalmazott terméket vagy szolgáltatást, amit akár még egy helyszínnel is ötvözhetünk.

Ennél erősebb lokális SEO módszert nehezen lehetne alkalmazni a gyakorlatban. Minden más esetben azonban a keresőszó erőltetése, esetleg márkanévvel való keverése komolytalan hatású és a Google által is gyakran büntetett.

3. Alaposan járjunk utána a kiválasztott névnek

Amennyiben megvan a kiválasztott domain név, az első és legfontosabb feladatunk még a regisztráció előtt, hogy alaposan utánanézzünk. Előfordulhatnak ugyanis olyan véletlen egyezések, amelyek később kellemetlenséget okozhatnak, és akár jogi problémákat is felvethetnek hosszabb távon.

Példának okáért előfordulhat, hogy a domain nevünkkel már létezik egy sikeres vagy aktív Facebook oldal, netán Youtube csatorna. Ez óriási gond, mert a jövőben összekeverhetik a kettőt, akadályozhatják egymást, és ennél sokkal komolyabb gondokat is felvethet ez az állapot – különösen hasonló tevékenységi kör, vagy hasonló közönség kiszolgálása esetén.

4. A domain név kiterjesztése is lényeges

A domain nevek regisztrációjakor kell dönteni arról, hogy milyen kiterjesztés tartozzon hozzá. Kiterjesztésnek vagy TLD-nek a .hu, .eu és egyéb végződéseket nevezzük, melyek később a keresőoptimalizálás szempontjából különösen fontosak lehetnek.

A magyar vállalkozások számára, akik kizárólag a hazai piacot célozzák, a legtöbbször a .hu a legideálisabb, ezzel megy majd a legkönnyebben az online marketing, miközben rögtön jelzi is, hogy a cég melyik országból származik.

Óriási tévhit, hogy a .hu végződésű domain nevek csak Magyarországról érhetők el. Az ilyen internetes oldalak is látogathatók a világ minden tájáról korlátozás nélkül, elég csak a legújabb trendekre gondolni megerősítésként, melyek már nem is országkódra épülnek, hanem egy-egy keresőszót tartalmaznak, például .shop vagy .photo végződéssel rendelkeznek.

5. Egy nagyobb vállalkozásnak több kiterjesztést is le kell foglalnia

Adja magát a kérdés, hogy mikor lehet szükség egy vállalkozásnak arra, hogy egyszerre több kiterjesztésű domain nevet is regisztráljon? Ez különösen nagyobb cégeknél vagy jelentősebb online stratégia esetén fontos, illetve azoknál, akik nemzetközi szinten is dolgoznak.

Amennyiben ugyanis egy vállalkozás csak domain nevének .hu-s kiterjesztésű változatát birtokolja, a konkurenciát semmi sem tartja vissza attól, hogy ugyanannak a domain névnek megvásárolják a .eu-s vagy .com-os változatát, ami rengeteg kellemetlenséget okozhat. Ha ezt el akarjuk kerülni, érdemes legalább az ismertebb kiterjesztéseket lefoglalni.

+1. Mit tehetünk, ha a megfelelő domain nevet már lefoglalták?

Egyre gyakoribb probléma, hogy a vállalkozás nem tudja megvásárolni a számára megfelelő domain nevet, mert azt mások korábban már lefoglalták. Sajnos rengetegen üzletszerűen vásárolják fel ezeket a címeket azért, hogy később nagy haszonnal eladhassák őket.

Az egyik lehetséges út ilyen esetekben az, hogy ha a kiszemelt domain név más birtokában van, de nincs aktív használatban, akkor vásárlási szándékkal felkereshetjük a tulajdonost. Ilyenkor a vételár biztosan magasabb lesz, mint egy friss domain esetében, azonban a saját márkaépítésért és a vállalkozás sikeréért ez minimális befektetés.

Még mielőtt megváltoztatnánk az elképzeléseinket, érdemes megnézni a domain névhez kapcsolódó egyéb kiterjesztéseket, hiszen nem kizárt, hogy a .hu-s végződés már foglalt, de a .eu-s még szabad, és semmi akadálya sincs a regisztrációnak. Ez a választás jellemzően semmiféle hátrányt sem okoz a vállalkozásnak még hosszabb távon sem.