Mennyire népszerűek az új TLD végződések?

2012-ben az Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) elindította az új általános felső szintű tartományok (új gTLD-k) programját a domain névtér bővítése érdekében. A TLD-k a webcímek fontos részét képezik, és a domain név és a pont mögötti betűket jelentik.

Az olyan TLD-ket, amelyek nem egy országra vagy területre utalnak, általános TLD-ként (gTLD) ismerjük, ilyenek például a .com, .net és .org. Az innováció, a verseny és a fogyasztói választék fokozása érdekében azonban új gTLD-ket vezettek be. A program indulása óta több mint 1200 új gTLD-t hoztak létre: a legutóbbiak közül néhány a .kids, a .music vagy a .spa.

De mennyire népszerűek ezek az új gTLD-k, és hogyan használják őket?

E kérdések megválaszolásához először azokat nézzük meg, amelyeknek a legtöbb domainje van regisztrálva az adott zónafájlokban. Az első, második és harmadik helyen a .xyz (4 millió), a .online (2 millió) és a .top (kicsit kevesebb mint 2 millió) áll.

Új gTLD végződések száma

Ha azonban csak a zónafájlban felsorolt domainek számát nézzük, nem derül ki, hogy a domain valóban egy aktív weboldalhoz kapcsolódik-e. Ha megnézzük, hogy a domainek hány százaléka kapcsolódik aktív weboldalhoz, azt látjuk, hogy a legnagyobb új gTLD-k közül a .online, a .tech és a .store a legmagasabb: a domainek 41%-a, 40%-a, illetve 37%-a vezet aktív weboldalra.

Ha egy lépéssel továbbmegyünk, és most kizárjuk az olyan oldalakat, mint a helytartók és a parkolt domainek, újabb átrendeződés történik: míg a .online és a .store továbbra is az első három helyen marad, a .tokyo a második helyre kerül, a domainek 22%-ával, amelyek aktív weboldalra mutatnak, ami valószínűleg egyedi tartalmú webhelyet vagy üzleti webhelyet jelent. A 20 legnagyobb új gTLD-t tartalmazó lista alján a .buzz, a .icu és a .cyou található. Ezeknél az új gTLD-knél a domainek kevesebb mint 13%-a kapcsolódik elérhető weboldalhoz. A legalsó helyen a .cyou zónafájlban felsorolt domaineknek mindössze 2%-a vezet aktív és “helykitöltő” (placeholder) weboldalra.

Az aktív weboldalakkal rendelkező új gTLD domainek aránya

Mivel az aktív weboldalak önmagukban még mindig keveset mondanak arról, hogy milyen gyakran látogatják ezeket az oldalakat, egy lépéssel tovább mentünk, és megnéztük a saját fejlesztésű Traffic Index mérőszámunkat. A Traffic Index egy olyan mutató, amelyben egy weboldal forgalmát a www.google.com oldal forgalmához hasonlítjuk. Az alábbiakban a kevés vagy semmilyen forgalmat (A), közepes forgalmat (B) és nagy forgalmat (C) bonyolító domainek arányát mutatjuk be.

Az új gTLD domainek aránya forgalmi index szerint (A = kevés vagy semmilyen forgalom; B = mérsékelt forgalom; C = nagy forgalom)

Itt látható, hogy a .dev, a .club és a .tech az új gTLD-k, amelyeknél a legmagasabb a gyakran látogatott domainek aránya. Az e-kereskedelemhez kapcsolódó új gTLD-k, mint például a .store és a .shop szintén viszonylag magas arányt mutatnak a közepes és magas forgalmi indexű domainek között. Ahogy a fenti eredmények alapján várható volt, a .icu és a .buzz domainek között a legalacsonyabb a közepes és magas látogatottságú domainek aránya.

A 20 legjobb új gTLD-nek az adott zónafájlban regisztrált domainek száma alapján végzett elemzésünk azt mutatja, hogy a regisztrációk száma nem feltétlenül jelenti az aktív webhelyek számát. Ahhoz, hogy valódi képet kapjunk arról, hogyan használják ezeket az új gTLD-ket és mennyire népszerűek, további tényezőket kell figyelembe venni. Ha ezeknek az új gTLD-knek a célja az innováció és a verseny fokozása, akkor az adott új gTLD-hez kapcsolódó webhelyek típusának, valamint az e domainek által vonzott forgalomnak a jobb megértése segíthet felmérni ezen új kiegészítések valódi hatását.