Mi az az RSS?

Ez a bejegyzés a Really Simple Syndication, közismertebb rövidítései szerint RSS. Elmagyarázzuk, mi az RSS, hogyan működik, és mi a fő felhasználási területe a tartalom szindikálására.

Mit jelent az RSS?

Az RSS egy olyan webes hírfolyam, amely lehetővé teszi az internetfelhasználók és bizonyos típusú szoftverek számára, hogy a számítógépek számára érthető, szabványosított formátumban hozzáférjenek a webhelyek frissítéseihez és más online tartalmakhoz. Ha egy felhasználó feliratkozik egy RSS-csatornára, akkor számos különböző weboldalról tájékozódhat anélkül, hogy folyamatosan meg kellene látogatnia azokat. Ez egy híraggregátor segítségével lehetséges, amely egy olyan eszköz, amely a feliratkozott weboldalakat figyeli az új tartalmakért. A híraggregátor, amelyet néha RSS-olvasónak is neveznek, telepíthető számítógépekre, okostelefonokra, valamint mobil és asztali böngészőkre.

A weboldalak RSS-feedek segítségével rendszeresen frissített tartalmakat, például új blogbejegyzéseket, friss híreket, valamint egy video- vagy hanganyag, például webinárium, tv-műsor vagy podcast legújabb epizódjait tudják szindikálni.

Egy RSS-dokumentum számos információt összegyűjt az általa figyelt tartalomról, többek között az internetcímet, a közzététel dátumát, a vonatkozó metaadatokat és a szerző nevét. Tartalmazza továbbá a tartalom címét és a kísérő szöveg összefoglalóját. Ezeket az adatokat egy szabványos RSS-formátumú XML-fájlban egyesítik.

Az XML és a szöveges formátumok használata

A szabványos XLM formátum létfontosságú, mivel lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy sok weboldalra feliratkozzanak, miközben biztosítja, hogy a felhasználó az RSS-en keresztül kapott információk mindegyike egyező és könnyen érthető formátumban legyen. Az XML-t széles körben alkalmazzák az interneten, mivel képes segíteni a szoftvereket a szöveges adatok cseréjében.

Míg a szoftver az XML segítségével kommunikál, a felhasználó által látott és olvasott tényleges hírfolyamot érthető, egyszerű szöveges formában adja át. Az XML biztosítja, hogy ez a szöveg minden egyes weboldal-frissítésnél, amelyet a felhasználó kap, azonos módon legyen formázva. Ez a szöveges formátum tartalmazza a tartalomra vonatkozó releváns információkat, beleértve a címet, a meta leírást, a szöveges összefoglalót és - ami a legfontosabb - az új tartalom weboldalának címére mutató linket, hogy a felhasználó elolvashasson egy bejegyzést, megnézhessen egy videót, lejátszhasson egy zenét vagy meghallgathasson egy podcastot.

RSS-feedek és formátumok

Bár az RSS már 1999 óta létezik, nagy népszerűségre a 2000-es évek közepén tett szert, amikor az internethasználat egyre szélesebb körben elterjedt. A híraggregátor-eszközök arra szolgálnak, hogy az előfizetők számára RSS-adatfolyam-adatokat mutassanak be a fenti részben említett formátumban. A tényleges webes tartalom megosztását webes szindikációnak nevezzük.

Az internetfelhasználó úgy tud feliratkozni egy RSS-csatornára, hogy beírja annak URI-ját (Uniform Resource Identifier) az olvasóba, vagy - ami még gyakoribb - az internetes böngészőben a hírfolyam ikonra kattintva. Ha ez megtörtént, az RSS-olvasó folyamatosan figyeli a felhasználó feedjeit az új frissítésekre, és ha engedélyezi, akkor ezeket automatikusan le is töltheti.

A 2000-es években az RSS-feedek fogadásának legelterjedtebb módja az e-mail volt. Ez még mindig lehetséges, és sokan még mindig az e-mailre támaszkodnak az RSS esetében. A technológiai fejlődés azonban azt jelenti, hogy az RSS e-mailben történő kézbesítése egyre népszerűbb. Helyette a legtöbb felhasználó inkább e-mail feliratkozással, push értesítésekkel és szöveges üzenetekkel értesül az új tartalmakról.

Hogyan használhatják a weboldalak az RSS hírfolyamokat?

Ha Ön egy weboldalt üzemeltet, az RSS-hírcsatornák lehetőséget adnak arra, hogy tartalmait sokkal szélesebb közönséggel ismertesse meg. Az embereknek nem kell egyszerűen felkeresniük a webhelyét ahhoz, hogy értesüljenek a tartalmáról, hanem e-mailben, webes portálokon és hírolvasókon keresztül is kaphatnak róla információkat. Az RSS-nek köszönhetően más weboldalakon található widgeteken vagy más típusú alkalmazásokon keresztül is terjeszthető. Ilyen típusú hírfolyamokat láthat például a Windows, a keresőmotorok és az okostelefonos alkalmazásokba ágyazva, vagy az online magazinok és újságok oldalain szerepeltetve, amelyek ezeket további tartalmak szolgáltatására használják, és bevételre tesznek szert, ha rájuk kattintanak.

Azzal, hogy webhelye bekerül az RSS-feedekbe, tartalma szindikálható a csatornák széles skáláján, így új közönséget érhet el, és több látogatót irányíthat webhelyére. Ez azt is biztosítja, hogy azok, akiknek tetszik az Ön tartalma vagy hasznosnak találják, naprakészek maradjanak, és emlékeztessék őket, ha valami újat tett közzé. Ezért olyan fontosak az RSS-feedek számos nagyvállalat és márka, valamint a zenei kiadók, bloggerek és podcasterek számára.