Domain vásárlása vagy domain regisztrálása?

A domainek a világháló otthoni címei. Minden egyes internetes jelenlét egy domainnévből és egy felső szintű domainből (TLD) álló, globálisan egyedi, egyértelmű cím alatt érhető el:

www.domainnev.hu

Ezeket a címeket decentralizáltan egy hálózati információs központon (NIC) keresztül osztják ki. Ez a kiadó ügynökség felelős a DNS (domain névrendszer) meghatározott területén belüli tartományok kiosztásáért. A DNS hierarchikusan épül fel, így például a .com legfelső szintű tartomány esetében minden, ami ettől a legfelső szintű tartománytól balra található, a megfelelő NIC szabályainak hatálya alá tartozik, amely ebben az esetben a Verisign vállalat.

Hogyan jutnak tehát a vállalkozások és a magánszemélyek a .com domainek jogaihoz? A Verisignhez hasonló nyilvántartó hivatalok szabályozott áron kínálnak TLD-ket a domain név regisztrátoroknak, amelyek viszont továbbadják ezeket a megszerzett domaineket magánszemélyeknek és vállalkozásoknak. Az ilyen domain regisztrációk azonban csak olyan domain nevek esetében lehetségesek, amelyeket még nem igényeltek. Aki egy már foglalt domain nevet szeretne megvásárolni, annak meg kell találnia annak jelenlegi tulajdonosát, és fel kell ajánlania neki az árát. A következő bekezdésekben bemutatjuk, hogyan is működik ez a folyamat.

Egy domain regisztrálása

Egy domain regisztrálása meglehetősen egyszerű vállalkozás, és csak néhány percet vesz igénybe az Ön idejéből. Miután kigondolt egy megfelelő domain nevet, az első lépés annak ellenőrzése, hogy a cím elérhető-e vagy sem. A domain szolgáltatók gyakran rendelkeznek egy megfelelő keresőmaszkkal, amelyet kifejezetten erre a feladatra állítanak be. A keresés végrehajtása után megjelennek az eredmények, amelyek jelzik a kívánt domain név elérhetőségének állapotát; általában alternatív javaslatokat is javasolnak arra az esetre, ha a kívánt domain név és a felső szintű domain már más tulajdonoshoz került volna. A domainek kiosztása érkezési sorrendben történik, így a népszerű felső szintű domainek, például a .com vagy a .net alatti tömör és frappáns szóösszetételek igen keresett árucikké válnak. 2013-ban az ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) egy sor új felső szintű tartományt (TLD) vezetett be az ilyen szűkösségből eredő problémák leküzdésére.

Miután a regisztrátornál benyújtják a regisztrációt egy elérhető domainre, egy kérelmet nyújtanak be a kívánt domain megfelelő felső szintű tartományának kezeléséért felelős NIC-hez. Itt egy kimerítő nyilvántartást kezelnek; ebben a “WHOIS” adatbázisban tárolják az összes felhasználói adatot, beleértve az elérhetőségi adatokat is. Még azok a domain-felhasználók sem tekinthetők domain-tulajdonosnak, akik teljes felelősséget vállaltak az adott cím alatt megjelenő összes tartalomért. Ehelyett a domain-regisztrációk bérleti vagy lízingszerződéseken alapulnak, amelyek éves vagy havi díjakat tartalmaznak, amelyek a műszaki infrastruktúra karbantartásának finanszírozását segítik. Minden nyereség, amelyet egy felhasználó az ilyen domain alatt szereplő webes projektjével szerez, az ő tulajdonában marad.

Domain vásárlása

Bár gyakran beszélünk domainek vásárlásáról, valójában a domain nevek használatának jogait vásároljuk és adjuk el; pontosabb lenne ezeket az ügyleteket bérlésnek vagy lízingnek nevezni. Egy domain “eladásra” akkor kerül sor, amikor a bejegyzett domain tulajdonosa átruházza a használati jogait a “vevőre”. Ettől azonban még nem válik domain-tulajdonossá. A vevő csupán átveszi az előző tulajdonos jogait és kötelezettségeit, beleértve a havi vagy éves használati díjakat is. Egy domain használati jogának megvásárlásához a potenciális vásárlóknak először meg kell találniuk a kívánt domain jelenlegi tulajdonosát. Az olyan népszerű felső szintű domainekkel rendelkező webhelyek esetében, mint a .com, .org vagy .net stb., a tulajdonosi információk az ICANN WHOIS-keresőjén keresztül találhatók meg. Alternatívaként a regisztrátorok, mint például az aWh, szintén kínálnak olyan szolgáltatásokat, amelyek segítenek a felhasználóknak megtalálni ezeket az információkat. De nem mindig a vásárlók kezdeményeznek; a domain kereskedelemre szakosodott kereskedelmi szolgáltatók gyakran kínálják elérhetőségeiket az elérhető domainek kezdőlapjain. Ezt a jelenséget domain-parkolásnak nevezik. Emellett számos olyan platform áll rendelkezésre, amely összeköti egymással a leendő vevőket és eladókat.

Miután a vevő és az eladó megegyezett az árban és a fizetési módban, létrejön az adásvételi szerződés. Ennek mindig írásos formában kell történnie, és tartalmaznia kell a tranzakcióhoz szükséges formalitásokat: a vevőknek ezután be kell regisztrálniuk magukat a megfelelő NIC WHOIS-adatbázisokba, mint új tulajdonosokat. Ehhez egy aláírt kereskedési kérelem formanyomtatványt kell benyújtani.